به گزارش ایکنا، نشست «آینده تعلیم و تربیت، تحت تاثیر تحولات بنیادین در آن و وظایف ما» با سخنرانی حمیدرضا آیتاللهی استاد دانشگاه علامه طباطبایی و مدیرعامل موسسه میزان برگزار میشود.
این نشست روز پنجشنبه ۱۳ مرداد ساعت ۱۷ در صفحه اینستاگرام afsaranpeshraf برگزار میشودhttps://iqna.ir/00H5x8
حمیدرضا آیت اللهی استاد دانشگاه علامه طباطبایی
تغییرات بنیادین در فرآیند تعلیم و تربیت در آینده: 1- اهمیت یافتن یادگیری و یاددهی تعاملی بجای یاددهی و یادگیری یک طرفه 2- بسط انتخاب ها و اختیارهای فردی در فعالیتهای زندگی بجای محدود بودن به یک نظام از پیش تعیین شده 3- تغییر تدریجی محیط آموزشی از مدرسه و کلاس به فضای مجازی، خانه، یاددهندگان متنوع فضای مجازی، گروههای مرجع 4- تغییر از جمع اطلاعات به پردازش اطلاعات 5- تعدیل نقش معلم از یاد دهنده به تسهیلگر 6- تغییر آموزش به آموزش و مهارت 7- تغییر دانش آموز از یاد گیرنده منفعل به یادگیرنده خود اتکاء 8- تغییر اساسی در شغلهای آینده از تخصص گرایی به توانایی حل مساله 9- تغییر نیازهای جامعه انسانی از نیازهای فیزیکی به نیازهای اطلاعاتی 10- تغییر ارزش اقتصادی از امور فیزیکی به امور پردازشی اطلاعات 11- تعدیل رویکرد مبنایی فعالیت آموزشی از نقش محوری معلم به نقش محوری دانش آموز. 12- تغییر عنوان دانش آموز به توانایی جو 13- تعدیل آموزش و پرورش نخبه گرا به آموزش و پرورش موثر برای همه استعدادها (تفاوت های فردی) 14- تغییر آموزش و پرورش جبری عدالت گریز به بسط عدالت و هم سطحی دسترسی به نیازهای آموزشی و پرورشی 15- تغییر ارزشیابی های نمره محور به ارزشیابی های توانایی محور 16- رنگ باختن انگیزه ی تشویق ها و تنبیه های بیرونی و ارزش پیدا کردن انگیزه های درونی و لذت حل مساله 17- تنوع منابع آموزشی از کتاب درسی به روشهای مختلف رسیدن به مطالب مورد لزوم مخصوصا با استفاده از فضای مجازی راه حل ها با توجه به نقش پررنگ فضای مجازی 1- تنوع دادن به منابع درسی از کتاب درسی به انواع کتابها و منابع فضای مجازی 2- فعال ساختن دانش آموز در فضای مجازی سالم 3- تعدیل تربیت از تربیت کردن به تربیت شدن مبتنی بر اختیار متربی 4- بوجود آوردن موقعیت هایی که دانش آموز را به کنشگر فعال و مثبت تبدیل کند. 5- به وجود آوردن موقعیت های فیزیکی و مجازی برای نقش فعال دانش آموز برای کسب مهارت 6- تعدیل روشهای ارتقاء مهارت بجای روشهای افزایش معلومات 7- ایجاد آموزش و پرورش متنوع با یک هسته اولیه و متغیر متناسب با تفاوتهای فردی در نتیجه محدود نساختن آموزش به کتاب درسی یکسان 8- تنوع بخشیدن به منابع درسی متناسب با استعدادهای تمامی دانش آموزان و نه نخبه گرا 9- تغییر ارزشیابی ها از ارزیابی اطلاعات دانش آموزان به ارزیابی های توانایی های آنها 10- سرعت عمل دست اندرکاران برای تحولات و اتکاء به برنامه های پویا و پرهیز از برنامه های ایستا که عادت آموزش و پرورش ما بوده است. 11- افزایش نقش والدین در فرآیند تعلیم و تربیت و در نتیجه شکل گیری مثلث معلم- دانش آموز – والدین برای تعلیم و تربیت با توجه به تغییر نقش معلم پیشنهادها: 1- برنامه ریزی برای بسط تربیت های نوین (سوادها) بصورت فرآیندی در تعلیم و تربیت: مثل سواد (تربیت) رسانه ای، سواد مالی، سواد حقوقی، سواد سیاسی، سواد مدیریت و برنامه ریزی، سواد (تربیت) اخلاقی 2- برنامه ریزی برای ارتقاء تفکر علمی بجای کنکور محوری 3- تدارک وسیع فضای مجازی برای مدارس که در غیر این صورت عوامل دیگر به سرعت این فضا را می ربایند. 4- سرمایه گذاری بر پژوهش و ارتقاء فرآیندهای تعلیم و تربیت برای اعمال در مدارس
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *
ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی مینویسم.
Δ
طراحی و پشتیبانی تیم پرو استایل